Ammande - Hur får jag tillräckligt med näring, lättläst

Precis som när du var gravid
behöver du få mer näring när du ammar.
På den här sidan kan du läsa om
vilken mat du ska äta för att få i dig all näring
som du och ditt barn behöver.
Omega-3-fett
Omega-3-fett finns i fet fisk, till exempel lax, makrill och sill.
Om du aldrig äter fisk kan du få för lite omega-3-fett.
Då kanske du bör ta tabletter för att få i dig vad du behöver.
D-vitamin
D-vitamin finns i
- fisk
- mjölk
- vego-drycker som har extra D-vitamin
- fil och yoghurt
- olja, flytande matfett och matfett till smörgåsar
- ägg.
Om du inte äter mat med D-vitamin kan du få för lite D-vitamin.
Då behöver du ta tabletter med D-vitamin för att få i dig vad du behöver.
D-vitamin bildas också i kroppen när du är ute i solen.
Om du har kläder som täcker hela kroppen
eller om du inte kommer ut i solen alls, kan du få för lite D-vitamin.
Då behöver du ta tabletter med D-vitamin.
Börja äta folsyra om du planerar
att bli gravid igen
Om du planerar att bli gravid igen
är det bra att börja äta tabletter med folsyra.
Börja äta 400 mikrogram folsyra per dag
redan några månader innan du planerar att bli gravid.
Att äta 400 mikrogram folsyra per dag
minskar risken för att fostret ska få
en skada som kallas ryggmärgsbråck.
Järn
Järn finns i kött, leverpastej, blodpudding och bröd med fullkorn.
Järn finns också i bönor, linser, ärtor, nötter och frön.
Vitamintabletter
Att äta vitamintabletter kan inte ersätta
de nyttiga ämnena som finns i mat.
Du ska heller inte ätavitamintabletter i onödan.
Men ibland kan du behöva äta tabletter med
D-vitamin och omega-3-fett.
Till exempel om du inte äter så mycket fisk.
Om du är vegan eller vegetarian kan du behöva äta tabletter med
vitamin B12 och omega-3-fett.
Om du tar tabletter med vitaminer är det viktigt att inte ta för mycket.
Läs på förpackningen hur mycket du ska ta. Ta inte mer än så.